Motivation till träning..

Idag pratar man ofta om viktnedgång, eller uppgång för den delen. Tonade muskler. Större muskler. Plattare mage. Beach 201X osv osv. Allt detta handlar om yttre attribut. Visst är det kul att komma i sina kläder, känna sig bekväm i sin kropp, eller vara nöjd med sina resultat på gymet. Men räcker detta som motivation i det långa loppet? I det livslånga loppet? Helt ärligt så tror jag inte det.

Det må låta pretentiöst men min egen motivation är livslång. Garantier finns aldrig. Men jag vill känna att jag gör mitt bästa för att undvika depression, sjukdomar och stärka min hjärna för att nämna några. Ja för de positiva verkningarna med träning är enorma. Som mamma vill jag ha mycket energi, och känna mig stark. Just nu lyssnar jag på boken Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna av överläkaren i psykiatri och författaren Anders Hansen. Så motiverande och inspirerande Se här.

Det handlar inte om att springa maraton och träna veckans alla dagar. Men se till att få in lite pulshöjande och stärkande aktiviteter under veckan varvat med vardagsmotion gör susen. Att hålla vikten och känna sig bra i sin kropp kommer förhoppningsvis på köpet 🙂

Ett annat inlägg på samma spår som slår huvudet på spiken  är från Maria Wigbrant, barnmorska, träningsinstruktör och författare! Vem tränar du för?

Vad motiverar dig?

dsc_0039

dsc_0009