Funktion före Form

I morse var jag en sväng på gymmet. Fram kommer en kvinna och uppmuntrar mig som tränar som gravid. Ger mig även en komplimang och säger att jag är ”fint” gravid.  Därefter frågar hon när det är dags. Jag svarar och hon replikerar med, – men åh det kan man inte tro. Då har du en ganska nätt och fin mage. Du kan inte heller lagt på dig så mycket i vikt fortsätter hon. Vad skönt för dig, då kommer du säkert snabbt i form efter förlossningen också. Jag förklarar för henne att visst är jag glad att jag inte lagt på mig allt för många kg, och det är skönt att magen inte är gigantisk. Men framförallt har jag tänkt funktion när jag tränat. Det vill säga, göra mitt bästa för att undvika ryggont, både under graviditet och efter. Ger henne ytterligare några exempel. Hon ser lite frågande ut och avslutar med. Ja, det är bra. Du kommer nog snabbt i form sen, vad skönt för dig.

Självfallet blir jag liksom de flesta andra glad för ”komplimanger”. Självfallet betyder det yttre mycket för mig. Självklart tittar jag på min kropp med kritiska ögon ibland, och med nöjdhet andra gånger. Allt annat vore bara löjligt och lögn att hävda. Men kan ändock inte låta bli att bli lite ledsen över all fokus som läggs på form. I tidningar, bloggar, sociala medier och så vidare. Rasa i vikt. Tappa kg. Synliga muskler. Snygg mage. När det gäller träning generellt är det mycket fokus på kvantitet. Hur långt sprang du? Hur fort gick det? Hur många kg tar du i bänkpress? Hur länge står man i planka och så vidare. Hur många armhävningar klarar du. Inte så mycket kvalitet. Det är liksom inte så noga.

När jag tränar mina mammaklasser brukar jag tjata, tjata och tjata om kvalitet före kvantitet. Det är helt ok att ha ett slutmål på ett visst antal repetitioner, tid etc. Men se det som just ett slutmål. Ska du tex göra 12 st repetitioner. Gör hellre 3st ordentligt, lugnt och fokuserat. Ta sedan en kort paus hitta tillbaka till fokus och fortsätt. Att tänka på funktion, bygga styrka inifrån och ut och ha ett syfte större än ett utseendemål tror jag på i längden för att hålla uppe sin motivation.

Om vi återgår till graviditet som exempel så finns det naturligtvis aldrig några garantier, otroligt mycket är hormonellt betingat, och mycket som är svårt att styra kan ske längs med vägen. Det ska man hysa största respekt för. Själv ser jag på den perioden med en väldigt stor portion ödmjukhet. Men en sak har varit viktig för mig. Funktion har varit viktig när det kommer till träning. Träning utan prestige. Med ett mål. Träna för att underhålla och bygga upp bra förutsättningar för en så smärtfri och ”enkel” (i den mån jag själv kan påverka) graviditet som möjligt.

Långsiktigt tänker jag på min hälsa i stort. Oavsett vad som händer i livet ska jag åtminstone inte känna att det beror på misskötsel av kropp och kost om jag drabbas av sjukdom.  Drabbas jag av skada ska det åtminstone inte bero på att jag hetsat mig själv på grund av något utseendemål.

Och så kryddar vi detta pretentiösa inlägg med lite ”klyschor” på det 🙂

  • Kvalitet före kvantitet
  • Funktion före form
  • Träna för livet
  • Bygg din styrka inifrån och ut