5 min 5 dagar

Hur ofta tänker man inte. Det skulle verkligen vara bra om jag kunde få in lite yoga i min vardagsrutin. Vore ju härligt att bi lite smidigare. Eller, åh vad häftigt att kunna göra handstående. Det ska jag nog börja träna på. . Eller, jag vet hur viktigt det är att knipa (läs göra knipövningar/bäckenbottenträning). Det borde jag ha som rutin att köra en kort stund varje dag. Eller få till den där lilla meditationsstunden varje kväll som man tänkt på så många gånger.

Ja det handlar om de där små sakerna, nya rutiner som egentligen borde vara så enkelt att få till. Men man av diverse anledningar inte börjar med ändå. Eller kanske gör man ”misstaget” att gå ”all in”. Dvs man ställer uret på 05:00, för att hinna yoga en timma och sedan avsluta med en halvtimmes meditation. Funkar en, kanske två dagar sen är den önskade rutinen som bortblåst.

Av denna anledning kommer jag nu att starta med utmaningen #5min5dagar. Det handlar om att fundera kring en rutin som man vill få till. För egen del tänker jag lite då och då på att jag skulle vilja jobba lite på min balans. Så nu har jag införskaffat mig en balansbräda. 5dagar i sträck kommer jag varje dag att ställa klockan på 5min för att göra olika övningar på min balansbräda.

Balansövningar på balansplatta är ju inte bara balansträning, utan det  stärker även fotleder och core. Det ger bra träning  framförallt de inre magmuskler och de små musklerna längs ryggraden, som hjälper oss att ge bra hållning och balans i kroppen. Att stärka fotleder fungerar både preventivt för fotledsskador/vrickningar samt återuppbyggande.

Sedan är ju ambitionen att få in detta som en rutin några tillfällen under veckan. Men en sak i taget, så låt oss först fokusera på #5min5dagar.

Nu kör vi!

En reaktion på ”5 min 5 dagar

Kommentarer inaktiverade.